lunes, 28 de noviembre de 2011

Un impuls obscur

Diumenge al matí.  Fem un esmorzar-costellada. Ambient distès i escalfor humana, malgrat la fredor ambiental. Sona  un telèfon móbil.  El propietari l’agafa i s’enretira una mica per parlar. Inicialment, els altres no parem atenció. Lentament, però, les  converses emmudeixen i les cares es tomben  cap a la figura lívida de qui parla per  telèfon. El silenci, només trencat per monosílabs, es fa pesant.  Penja.  Ens mira amb la sorpresa i el dolor marcat a la cara.  Amb prou feines parla. “Han mort la S. Acaben de dir-me que el seu marit l’ha morta amb un ganivet”.
Consternació. Qui més, qui menys, bona part dels presents coneixien la S., companya de feina del nostre amic. I ens explica. S. volia divorciar-se i  volia dir-ho  al seu marit durant el cap de semana. Ténen, tenien, dos fills. No, no sabia que hi hagués hagut violencia física, tot i que, verbalment, sí que el marit li havia dit algunes coses gruixudes. Si el coneixía? Si, sí, l’havia vist unes quantes vegades, el marit. És català i  semblava un tipus normal.
La incredulitat s’instal-la  al grup. Quin impuls fosc ha fet que el marit agafés un ganivet i acabés amb la vida de la seva dona? Quin moment d’obcecació? Com pot passar? Pel que sembla, no ha estat premeditat ni planificat, sino que ha estat la bogeria d’un moment… Un moment que ha suposat la fi d’una vida  i que, de sobte,  dues criatures es quedin sense  mare ni pare.
Tan sols fa uns dies, el 25 de noviembre, era el Dia Internacional Contra la Violència cap a les Dones.  De tot el que es va escriure i publicar amb aquest motiu, em quedo amb el resultat de la jornada sobre la Prevenció de la Violència de Gènere a les Societats 2.0 que va organitzar la Diputació de Barcelona. Essent les societats 2.0 l’espai natural de relació dels joves (el 78% dels joves tenen, al menys, un perfil en alguna xarxa social), resulta que la violència masclista  hi és present  amplament. Els estereotips masculins que s’hi  reprodueixen, basats en la força i l’agresivitat com atractius sexuals, tenen molt d’èxit entre el públic femení,  de manera que qui adopta un  perfil respectuós, igualitari i no violent  “no es menja un rosco”, com es diu vulgarment. Un estudi fet a Catalunya entre nois i noies de 15 a 18 anys  diu que el 25% d’aquesta població creu que donar una bufetada en una discussió de parella no és un fet greu. És evident que la tolerancia a la violència és un procés  que es consolida  durant l’adolescència.
Si es porta a dins, si es té assumida com una possibilitat acceptable, no és estrany, doncs, que en algun moment de la vida adulta  la violència  aparegui en forma de momento d’obcecació, d’impuls fosc.

Un  impulso oscuro
Domingo por la mañana. Hacemos un desayuno-parrillada. Ambiente distendido y calor humano, a pesar de la frialdad ambiental. Suena un teléfono móvil. El propietario lo coge y se retira un poco para responder. Inicialmente, los otros no  paramos atención.  Pero lentamente las conversaciones enmudecen y las caras se giran hacia la figura lívida de quien habla por teléfono. El silencio, solo roto por monosílabos, se hace pesante. Cuelga. Nos mira  con la sorpresa y el dolor marcados en la cara. Apenas habla.  “Han matado a S. Acaban de decirme que su marido la ha matado con un cuchillo”.
Consternación. Quien más, quien menos, buena parte de los presentes conocían a S., compañera de trabajo de nuestro amigo. Y nos cuenta. S. quería divorciarse y se lo iba a comunicar a su marido durante el fin de semana. Tienen, tenían, dos hijos. No, no sabía que se hubiera producido violencia física aunque, verbalmente,  sí que el marido le había dicho algunas cosas gordas. ¿Si lo conocía? Sí, sí, lo había visto unas cuantas veces. Catalán, parecía un tipo normal.
La incredulidad se adueña del grupo. ¿Qué oscuro impulso ha hecho que el marido cogiera un cuchillo y acabara con la vida de su mujer? ¿Qué momento de obcecación? ¿Cómo puede pasar? Por lo que parece, no ha sido premeditado ni planificado, sino que ha sido la locura de un momento…. Un momento que ha supuesto el fin de una vida y que, de repente, dos criaturas hayan quedado sin madre ni padre.
Hace apenas unos días, el 25 de noviembre, era el Día Internacional Contra la Violencia  hacia las Mujeres. De todo lo que se escribió y publicó con ese motivo, me quedo con el resultado de la jornada de Prevención de la Violencia de Género en las Sociedades 2.0 que organizó la Diputació de Barcelona. Siendo las sociedades 2.0 el espacio natural de relación de los jóvenes (el 78% de los jóvenes tienen, al menos, un perfil en alguna red social), resulta que la violencia machista está presente de manera amplia. Los estereotipos masculinos que ahí se reproducen, basados en la fuerza y en la agresividad como atractivos sexuales, tienen mucho éxito entre el público femenino,  de manera que quien adopta un  perfil respetuoso, igualitario y no violento  “no se come un rosco”, como se dice vulgarmente.. Un estudio hecho en Catalunya entre  chicos y chicas  de 15 a 18 años, dice  que el 25%  de esta población considera que dar una bofetada en el  curso de una discusión de pareja no es un hecho grave. Es evidente  que la tolerancia a la violencia es un proceso  que se consolida  durante la adolescencia..
Si se lleva dentro, si se tiene asumida como una posibilidad aceptable, no es extraño, pues, que en algún momento de la vida adulta la violencia aparezca en forma de momento de obcecación, de oscuro impulso.











No hay comentarios:

Publicar un comentario